Over mijArtikelsAudioPatchesFm syntheseDiyBeiaardContact
nlen

Artikels

In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonen

Middentoonstemmingen

In de loop van de 19de eeuw werd de evenredig zevende stemming ook wel gelijkzwevende stemming genaamd, steeds belangrijker ten opzichte van de oudere stemmingen. Vandaagde dag staan vrijwel alle instrumenten in deze stemming. Het is welhaast een vanzelfsprekendheid geworden.

mitteltonstimmungen-v13.pdf
meantone-temperaments-v13.pdf
middentoonstemmingen-v13.pdf
Links
Hugh Le CaineDr. André LehrDr. Godfried-Willem RaesRob Hordijks G2 TutorialsNord Modular G2 DemoNord Modular Editor (Current Mac)Willem Twee StudiosCircuit SimulatorDexed
Credits
Martijn AlstersJoris BonisReinier BonisReinier BrekelmansArno FrericksJean-Louis GayetGeertha HartsuikerRobbert HeijnenPeter HoflandInterface MagazineFons MommersMark van SchaickErk Willemsen