Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenSerendipity, Pitch Tracker
Ik mag me gelukkig prijzen dat ik zo nu en dan een serendipity-ervaring meemaak. Zo ook al weer lang geleden. Lekker als een echte homo ludens een beetje aan het spelen met Reaktor 3.0. Niet echt doelgericht naar iets toewerken, zomaar wat aanlummelen.Plots, in een fits verscheen er een beeld op m’n netvlies. Het leek een bladzijde uit een elektronicaboek of -magazine. Een schema van een meter waarmee de frequentie van een oscillator kon worden afgelezen. Even eenvoudig als wel slim van opzet. Dat ik daar nou zelf niet aan had gedacht. Ja dat komt er van als je inmiddels al weer jaren bezig bent met geavanceerde hard- en software. Dan vergeet je de aloude analoge technieken van weleer...