Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenOld school sequencing
Ja je leest het goed: Old School Sequences. En die zijn al veel ouder dan de Old Skool Patterns van jaren later uit de electronic dance music. Ik heb het nu over de zeventiger jaren. De tijd van de modulaire analoge synthesizers. Prachtige systemen die voor de meesten van ons onbereikbaar waren.Een Oberheim SEM-1 module kostte toen 2700 harde guldens… Als je na lang sparen al wat bij elkaar had was dat nooit veel. Maar ook toen al gold dat elk nadeel z’n voordeel had: door beperkingen word je vindingrijkheid. Verlekkerd keek je naar de advertentie van de Arp sequencer 2610. Die zat er niet in…