Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenElektronisch orgel
Het elektronisch orgel, ooit populair als huisinstrument, en nog steeds wel in de bijbelbelt waar het de rol van ‘t hijgend hert, het harmonium, overnam in het met muziek loven en prijzen van de Heer. Thuis mocht dat nog wel, muzikaal loven en prijzen met elektriciteit.Maar, in de kerk was dat vloeken, althans volgens de puriteinen. Volgens hen werd de Heer slechts vrolijk van echte pijpen, tot klinken gebracht met lucht. Winddruk die toen al in vrijwel elk kerkorgel werd opgewekt met een elektromotor in plaats van met hand- of voetbediening. Dat dan weer wel…
Maar elektriciteit voor de klankopwekking? Nee! Dat klinkt tocht volstrekt onnatuurlijk, zielloos, doods. Nee zo’n elektronium is geen partij voor zo’n prachtig ambachtelijk kunstwerk als een Orgel, geschapen uit natuurlijke materialen als hout en metaal…