Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenDoppler Panner
Bewegende geluidsbronnen vertonen afhankelijk van de afstand tot luisteraar en hun snelheid het zogenoemde Dopplereffect. Je kent wel het voorbeeld van een politieauto die met hoge snelheid naar je toe komt gereden met sirene aan. Je hoort de toonhoogte van de sirene dan een glissando omhoog maken.Op het moment dat de auto je passeert en van je af rijdt hoor je de toonhoogte naar beneden glijden. Dat komt omdat bij naar je toe rijden de golf in elkaar wordt gedrukt, en bij je vandaan bewegen de golflengte wordt uitgerekt. De grootte van de glissando hangt sterkt af van de snelheid van bewegen.