Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenEen andere kijk op filters
Welke drie termen horen niet in het volgende rijtje?vliegwiel, snelheidsmeter, warmhoudplaatje, portamento, high pass filter, smoother, low pass filter, rentefluctuatiegrafiek
Noem filters en ogenblikkelijk denkt iedereen aan het frequentiedomein. Het wegfilteren van hoge tonen
bijvoorbeeld. En dat liefst met een vet 24 dB per octaaffilter, zo mogelijk naar het Moogontwerp. Nee de eenvoudigste 6 dB/oct varianten genieten niet de hoogste belangstelling. Daar moet dan maar eens verandering in komen, want deze low en high pass filters kun je ook heel effectief toepassen in het tijddomein.