Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenHet automatisch speelwerk
De oudst bekende sequencer en z’n slaafjes: een trommelspeelwerk dat al draaiend klokken aanslaat. Zo rond 1370 verschenen er in de Europese steden, en vooral in de Lage Landen deze automatisch spelende instrumenten. Ze maakten deel uit van een uurwerk, dat op de hele en halve uren en ook op de kwartieren een eenvoudig deuntje liet horen.Zonder polshorloge of mobieltje wist de middeleeuwer zo toch hoe laat het was. Dit staaltje van very old school high tech was niet alleen functioneel: zo’n automatisch speelwerk was ook een statussymbool voor de stad waar men trots op kon zijn.