Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenFlip Flop FoSyn-Oscillator
De naam zegt het al zo’n beetje: het flippert op en neer tussen twee situaties. Zo’n flip flop kan in combinatie met een delay module een start-stop-oscillator vormen. Maar, allereerst de werking van een flipflop.In dit geval een zogenoemde RS Flip Flop. R en S staan voor opvolgend Reset en Set. Maken we de Setingang even logisch één (Caviawaarde > 0) dan wordt de Q-uitgang eveneens ‘hoog’.
De andere uitgang met het liggend streepje boven de Q is de inverterende uitgang, Deze is altijd tegengesteld aan de waarde van de Q-uitgang. We hoeven de S-ingang maar even hoog te maken en de
uitgang Q blijft logisch ‘1’. Maken we vervolgens slechts even de Resetingang ‘hoog’, dan verandert de Q-uitgang in logisch ‘0’ (dat is gelijk aan Claviawaarde ≤ 0).