Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenMaak 's een buiging
Mogen het er ook een paar meer zijn? Buigen van toonhoogte, klankkleur en luidheid, dat gaan we doen deze keer, met in de hoofdrol nu eens niet de pitch bender, maar met die handige hulpjes waarmee we al kennis maakten in twee andere synthworshops: integratoren en differentiatoren.Subtiele, genuanceerde toonhoogtebuigingen zijn voor het expressieve karakter van klanken uiterst belangrijk. Je kunt het horen bij vooral de blaas- en strijkinstrumenten, maar ook bij elektrische gitaren, waar vaak zó aan de snaren wordt getrokken dat de emotie van de klank afdruipt. Behalve bij sommige van die elektrische gitaren die ook nog over een speciale vibratohendel beschikken, kom je zo’n specifieke pitch bender alléén tegen op synths en keyboards.