Artikels
In Memoriam Rob HordijkMiddentoonstemmingenMoeder van alle kunstmatige galmenVoetmaten en harmonischenDe TijdmachineOrgelmixturenApollo III carillon-computerIntroductie DX7!Een FM-klokkensynthese t.b.v. een beiaardstudieklavierAkoestische muziekinstrumenten, een beknopte sonologische verkenning't Hijgend HertWerner Kaegi's VOSIM Vele identiteiten van een simpele S&H PLL synthSynth zingtSounds met soulSoundistan of KlangreichSerendipity, Pitch TrackerVan Ringmodulator tot MultiplierResonantiesnarennagalmAll pass, flexibel gereedschap: vibrato, leslie, phasing, delayOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zangOndes MartenotOld school sequencingPlucked StringModale Synthese: Mallet instrumentsMaak 's een buigingHet automatisch speelwerkGranulaire SyntheseFoekepot! Doumbek!Flip Flop FoSyn-OscillatorDe interactie in Physical ModelsEen cybermuzikant, een strijkstok en een snaarEen andere kijk op filtersDoppler PannerElektronisch orgelKoperblaasinstrumentenBedrieglijke boventonenOver sinustonen, formanten, spraakvocalen en zang
G2Demo zegt ah en oh, krijgt pretenties: probeert te zingen en waant zich zelfs in Tuva en gaat op boventoonzangles.Op de eerste plaats is dat te danken aan klankonderzoekers als Hermann von Helmholtz [i], Carl Stumpf, Wolfgang Köhler en Karl Erich Schumann [ii]. Zij ontrafelden de structuur van (spraak)klanken en kwamen zo de wezenlijke identiteit van de klinkers en medeklinkers op het spoor.
De fascinatie voor de menselijke stem is van alle tijden. Al in 1791 schrijft Wolfgang von Kempelen over een Mechanismus der menschlichen Sprache nebst Beschreibung einer sprechenden Maschine . Deze Hongaar bouwde een mechanisch model van het menselijke spraakorgaan dat volgens overlevering verbluffende resultaten opleverde.