Over mijArtikelsAudioPatchesFm syntheseDiyBeiaardContact
nlen

FM Synthese

FM synthese I

Bij de traditionele mechanisch-akoestische muziekinstrumenten wordt de toon opgewekt door middel van een trillend mechanisme. Globaal kunnen we daarin twee verschillende manieren onderscheiden. Enerzijds resonatoren, ...

FM synthese II

Enkele experimenten met de DX7 en beknopte theorie. Een snel en gemakkelijk rekenkunstje Experiment 1 We kiezen het simple FM-algoritme (op de DX7 d.m.v. ‘Voice Initialize’) en stellen de carrierfrequentie in op ...

FM synthese III

De eenvoudigste vorm van complex FM is een operatorconfiguratie met meerdere carriers die samen worden gemoduleerd door één en dezelfde modulator. Het spectrum vinden we hier eenvoudig door voor elke carrier de bekende ...

FM Synthese IV

Specifieke FM-kenmerken De volgende twee c : m-verhoudingen genereren dezelfde zijbandfrequenties: c : m = 1 : 2 en c : m = 1 : 4 We vergelijken nu beide gevormde spectra. We stellen het aantal zijbanden op zes. c : ...

FM synthese V

Subaudio carrier, 0Hz carrier/waveshaping en audiosignalen als carrier en modulator. Een carrierfrequentie ingesteld op 0Hz lijkt in eerste instantie nogal vreemd. Een oscillator op 0Hz oscilleert niet, er komt dus ...

FM Synthese VI

Een virtuele FM-beiaardklok. De eenvoudigste vorm van complex FM is eenvoudigweg twee sets 'simple FM' bij elkaar mengen. Behalve dat dit de eenvoudigste wijze van 'complex FM' is biedt ze ook de grootste vrijheid ...
Links
Hugh Le CaineDr. André LehrDr. Godfried-Willem RaesRob Hordijks G2 TutorialsNord Modular G2 DemoNord Modular Editor (Current Mac)Willem Twee StudiosCircuit SimulatorDexed
Credits
Martijn AlstersJoris BonisReinier BonisReinier BrekelmansArno FrericksJean-Louis GayetGeertha HartsuikerRobbert HeijnenPeter HoflandInterface MagazineFons MommersMark van SchaickErk Willemsen